Tasmanie rondtrip - Reisverslag uit Hobart, Australië van Corien Bunk - WaarBenJij.nu Tasmanie rondtrip - Reisverslag uit Hobart, Australië van Corien Bunk - WaarBenJij.nu

Tasmanie rondtrip

Door: Corien

Blijf op de hoogte en volg Corien

27 December 2006 | Australië, Hobart

Hierbij het verslag van het rondje Tasmanie.

Vrijdag 22 dec
Om 7.00 ging de wekker, niet zo best geslapen, maar dat zal de komende dagen niet beter worden verwacht ik (slapen in de auto). Rest van spullen ingepakt en onderweg naar de autoverhuur kwam ik Pia tegen. We hebben een vette station wagen gehuurd. 9.15 vertrokken. Ik ging als eerste rijden en dat ik toch best raar zo aan de andere kant van de weg, maar het went snel. Naar Mount Wellington gegaan met een mooi uitzicht over Hobart, door naar de oostkust, naar de Friendly Beaches met prachtig wit zand, door naar Coles Bay om naar Wineglassbay te gaan, maar het national park was vandaag gesloten ivm brandgevaar. Naar Bicheno gereden, daar wat gegeten en wat rondgehangen. De kust bestaat voornamelijk uit grote rotsen en heb daar wat over geklauterd, nog wat gelezen en om 20.30 terug naar het strand want na zonsondergang komen de pinguïns. En we hebben er erg veel gezien! Erg leuke beestjes. Plekje voor de nacht gezocht vlakbij wc's en het strand en daar gaan we zo in de auto slapen. Vandaag hadden we nog redelijk mooi weer, warm, maar bewolkt maar voor de komende dagen geven ze niet zulk mooi weer op. We zien wel!

Zaterdag 23 dec
Erg beroerd geslapen vannacht! We lagen allebei achterin maar zonder matje ofzo en het was toch wel een erg harde ondergrond! Ben om 05.00 naar een stoel verhuisd en daar verder gaan slapen tot 8.30. Wakker geworden met een ruisende zee op de achtergrond heeft ook wel wat! Het is spannend zo slapen maar ook erg leuk! NP gebeld en vandaag waren ze wel open dus op naar Wineglassbay. Heel veel trappen omhoog gelopen, maar zeker de moeite waard want het uitzicht is echt prachtig!!! De terugweg ging een stuk makkelijker. toen naar Meetus Fall, 10 km over een hobbelweg met erg veel keien gereden en toen viel de waterval wat tegen maar de weg was erg leuk en mooi om te rijden. Toen naar Lake Leak, een meer met allemaal dode bomen erin. In Campbell Town geluncht in het zonnetje want ja het was erg mooi weer! De towns hier stellen niet zoveel voor; een doorgaande weg met een paar huizen erlangs. Toen giong Pia rijden en ik even slapen want was nog niet helemaal wakker. Door naar Launceston, wat rondgelopen en gegeten. Eigenlijk hebben we een park pas nodig om de national parks in te gaan, maar tot nu toe gaat het zonder ook erg goed. Na het eten naar Cataract Gorge gereden waar we van plan zijn om te blijven slapen. Alleen wat rondgelopen, erg mooi meer en brug en een openbaar zwembad waar we morgenochtend in willen zwemmen (ivm douchen) Nog wat gelezen enzo en weer vroeg onder de wol want na zonsondergang (+/- 21.00) zie je niets meer.

Zondag 24 dec
Wat een dag!!! Eerst vannacht om 03.00 wakker geworden omdat er een possum op de auto zat en 5 minuten later kwam er een auto met 3 jongens de parkeerplaats opgereden. Dit werd toch wel iets te spannend allemaal en Pia stapte in haar ondergoed achter het stuur en zijn op zoek gegaan naar een andere slaapplek. Mooie plek gevonden met een geweldig uitzicht over Launceston! Weer verder gaan slapen tot 09.00 uur. Toen naar een zwembadcomplex gereden waar we gratis mochten douchen, heerlijk! Richting Devenport (noordkust) gereden, onderweg bij Alum Cliffs gestopt, weer die rot trappen (waarom moet je eerst zo ver omhoog lopen om iets moois te zien???) maar ook deze keer was het zeker de moeite waard (en wordt de conditie steeds beter!) Geluncht in Mole Creek, toen naar de Kings Solomon Cave, Pia wilde perse naar binnen, voor mij hoefde het niet zo, maar ben toch meegegaan. Het was wel mooi maar geen $15 waard. Discussie over wat we verder gingen doen, plan was om naar de noordkust te gaan, maar samen besloten om dat niet te doen. Naar Cradle mountain gereden en daar regende het en het zou er 's avonds gaan sneeuwen dus ik wilde eigenlijk daar slapen zodat we morgen in de sneeuw zouden kunnen staan, maar Pia wilde absoluut niet hier blijven slapen! Zij wilde of nu naar boven lopen of weggaan. Maar zij heeft een regenjas en ik niet. Ik zag het niet zo zitten om helemaal drijfnat te regenen, maar heb me toch weer laten ompraten en we zijn naar boven gegaan naar Marion's Lookout. De weg ernaar toe werd aangegeven als steil, nou en dat was het zeker!!!! Het was echt klauteren! Maar wel prachtig! En toen we bijna boven waren begon het te hagelen en stormen en was het echt ijs en ijs koud! Terug zouden we een makkelijkere route nemen maar die konden we niet vinden dus weer de steile route terug. Toen we weer beneden waren was het inmiddels 19.30 uur. Toen de volgende vraag, waar nu heen? Pia had in haar hoofd om naar Queenstown te gaan, maar dat was nog best een eind weg. Samen besloten dat we naar Rosebury's zouden gaan om daar te slapen, komen we daar aan vind ze het niks. Het was ook niks, maar ik was het zat en het was koud en het regende en het werd donker en ik wilde niet nog eens 60 km rijden, maar Pia wilde perse wel en heb ik me wéér om laten praten! (zoals jullie wel zullen merken, lagen we elkaar niet helemaal) Onderweg naar Queestown werd het écht donker en voelde ik me niet helemaal op m'n gemak, want we hebben heel veel dode wallaby's langs de weg gezien en we moesten ook nog een slaapplaats zoeken. Aangekomen in Queenstown zijn we het eerste de beste motel gestopt om te vragen hoe duur een overnachting was en het was $75, Pia vond het veel te duur, maar ik vond het best want was het echt zat en moe en koud. Pia riep dat ze wel in de auto ging slapen, maar ik zei dat ik in het motel wilde slapen en nu deden we (eindelijk) iets wat ik wilde. Toen begon Pia te huilen (drama drama) want ook zij was moe en in Denemarken vieren ze kerst de 24e dus voor haar was het kerst enzo. Dus nu zitten we in een motel, heb net heerlijk gedouched en gaan zo slapen. Wat een dag!

Maandag 25 dec Kerst!
Ik heb heerlijk geslapen, maar om 08.00 uur hoorde ik de deur open en dicht gaan en de auto starten!!! Ik dacht, oh nee Pia gaat ervandoor!!! Maar ze ging 'even' sigaretten halen.... Schrok me echt rot! 09.00 uit bed, weer gedouched, ja nu moet je het ervan nemen! en om 10.00 uur uitgechecked. Op het puntje van de berg voor ons lag sneeuw maar de man van het motel zei dat we onderweg nog wel meer zouden zien en heb er dus geen foto van. Verder geen woord over gisteravond gesproken. Op weg naar Nelson Falls, hele mooie waterval, door naar Donaghys Hill Lookout, mooie wandeling (trappen) maar het uitzicht was minder doordat het bewolkt was en het begon te regenen. Franklin River Nature Trail heb ik alleen gelopen want Pia had geen zin. En toen we verder reden kregen we onderweg natte sneeuw!!! Ik heb mijn witte kerst!!! Daarna geen sneeuw meer gezien alleen nog maar regen... En toen kwam het mooiste: onze benzine raakte op en omdat het kerst is is hier echt alles dicht dus ook de benzine stations!!! Probleempje... Al mensen aangehouden omdat je wel kon tanken met een tankpas maar geen van allen had er een! Naar volgend dorp gereden en daar was een man die ons wel wilde helpen. Wij achter hem aangereden naar een tankstation en toen heeft de man de eigenaar van het tankstation van z'n kerstlunch getrokken om ons te voorzien van benzine!! En daar waren we erg blij om! We konden weer verder! Russell Fall ook een mooie en toen naar Mount Field. Heel stuk naar boven gereden in de regen over een lang en steil glibberig pad, maar erg leuk om te doen! En toen naar Hobart waar we onze auto bij een parkje hebben geparkeerd om daar te slapen. Maar eerst wat eten, ook nog moeilijk want ook hier is echt alles dicht op een Chicken Bar na, waar het dan ook ontzettend druk was! En nu weer slapen in de auto al is het erg koud, graadje of 10 als het niet minder is! Verder wil Pia morgenochtend de auto al terugbrengen, maar ik niet, want dan heb ik nog 2 volle dagen in Hobart terwijl het regent, ik wil liever nog iets zien, maar dat zien we morgenochtend wel weer! Dus dit was mijn eerste kerstdag...

Dinsdag 26 dec
Erg slecht geslapen vannacht, was erg koud! 8.30 wakker, boodschappen gedaan en heb ik Pia overgehaald om naar Port Arthur te gaan ook al had ze geen zin. Heel veel regen onderweg en aangekomen bij Port Arthur moest je $25 dollar betalen om binnen te komen en hebben dat niet gedaan. Pia wilde alweer terug naar Hobart maar ik niet, we hebben de hele dag nog en ik kom hier waarschijnlijk nooit meer! En ik reed dus gingen we naar White Beach, maar mede door de regen was het niet zo spectaculair. Naar Tasman Arch en Devils Kitchen en toen terug naar Hobart waar we om 14.00 aankwamen. Opgesplitst en weer om 18.00 uur afgesproken. Inmiddels was het weer een stuk opgeknapt en heb ik heerlijk in het park wat liggen lezen en alvast een begin gemaakt van dit verslag. 18.00 weer bij auto, naar de plek gereden waar we vannacht ook hebben geslapen en daar de auto geparkeerd. Gegeten en toen wachten tot het donker werd zodat we konden gaan slapen. Pia en ik zeggen eigenlijk helemaal niets meer tegen elkaar. Erg jammer want het had zo leuk kunnen zijn.
Conclusie over Tasmanie:
Prachtig! Het heeft erg veel verschillende landschappen, het ene moment rij je door hoge bergen, dan is het weer heel vlak, dan heel groen en nat en dan geel en droog. De oostkust zelf is erg mooi met natuurlijk Wineglassbay, maar het achterland vond ik niet zo. Het mooiste vond ik de weg van Mole Creek naar Cradle Mountain, heel groen, smalle kronkelende wegen, haarspeldbochten, sterk stijgen en ook snel dalen, heel erg leuk om te rijden! Ik ben heel blij dat ik naar Tasmanie ben gegaan ook al had het met iemand anders nog veel leuker en beter kunnen zijn, maar ja dat weet je niet van te voren. En nu op naar Sydney, oud en nieuw, Jannine en Kristy en hopelijk iets minder uitgaven want dat gaat echt heel hard!

Nou dit was het wel zo'n beetje, morgen Sydney!

Liefs Corien

  • 27 December 2006 - 10:15

    Lieve Corien,:

    wat een super lange verhalen leuk om te lezen.
    Jammer van je reisgenote,dat wordt de volgende dagen alleen maar beter en leuker.
    Liefs en dikke kus O.Jaap en T. Nelleke.

  • 27 December 2006 - 18:09

    Ineke:

    Volgens mij best wel griezelig zo langs de weg slapen...
    Wel een heel gaaf verhaal van Tasmanie!
    Liefs Ineke

  • 27 December 2006 - 20:55

    Saskia:

    Jeetje Cor, jammer dat die Pia zo'n drammer is!! Niks voor jou om iets tegen je zin in te doen!!!!! Is mij tenminste nog nooit bij je gelukt (misschien ook maar beter?)
    Nou gelukkig ga je nu op weg naar Jannine en Kristy en weet je even zeker dat je leuke mensen om je heen zult hebben.
    P.s: echt knap dat je in de auto hebt geslapen!!!
    Dikke kus.

  • 28 December 2006 - 17:05

    Rachel:

    Hai die Bunk,

    Wat een verhalen zeg. Leuk om te lezen wat je allemaal beleefd zo ver weg. Hier alles zijn gangetje. Je hebt nog niets bijzonders gemist. We zijn de kerstdagen weer door gekomen. Lekker gegeten bij Lau en Pau, het was weer licht toen we naar huis gingen dus het was weer gezellig.
    Hé, hoe zit het trouwens heb je al wat gescoord.
    Hoop dat je een geweldige oud en nieuw hebt.
    Heel veel plezier.
    Liefs Rachel

  • 31 December 2006 - 09:29

    Ivo & Saskia:

    Een hele fijne jaarwisseling!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hobart

Corien

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 13843

Voorgaande reizen:

07 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: